onsdag 5 mars 2014

Som jag tjatat om tidigare (och jag kommer nog fortsätta att tjata om det) kan man i dagsläget inte registrera sjuka hundar och ärftliga sjukdomar hos SKK. Hos många rasklubbar så är det inte heller möjligt att göra detta, i alla fall inte i öppna register.
Men då finns det ett sätt på vilket man kan visa att något är fel med sin sjuka hunds linjer och det är genom att avelsspärra.
Avelsspärren dyker då upp på Avelsdata för vem som helst att se.
För att göra detta gör följande:

1. Ladda ner denna blankett hos SKK
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/Ansokan-om-sparr-for-avel-R35.pdf

2. Fyll i alla uppgifter, bifoga stamtavla/registreringsbevis samt hundens journal och skicka helst som rekommenderat brev (eftersom det är en värdehandling) till:
Svenska Kennelklubben
163 85 Spånga

3. Se till så att dina ägaruppgifter hos SKK inte är dolda så att du kan bli kontaktad och upplysa om varför din hund är avelsspärrad. Har du dolda uppgifter så ändrar du det genom att ladda ner och fylla i denna blankett:
http://www.skk.se/Global/Dokument/Om-SKK/djurid-se/andring-i-personregister-hund-M8.pdf
Fyll i dina uppgifter och kryssa i att du godkänner att SKK visar dina uppgifter.
Denna blankett kan du bifoga med ansökan om avelsspärren så du behöver alltså inte skicka den separat till den adress som står på blanketten. Sen är det bara att vänta så kommer stamtavla/registreringsbevis tillbaks sen med posten och avelsspärren läggs ut på Avelsdata.

JAG UPPMANAR ALLA MED HUNDAR DRABBADE AV
ÄRFTLIGA SJUKDOMAR ATT AVELSSPÄRRA! 
Det är helt gratis att avelsspärra

Samtidigt uppmanar jag alla blivande valpköpare (och uppfödare för den delen om det nu finns någon uppfödare som inte redan gör det) att inte nöja sig med att kolla Hunddata, utan också kolla Avelsdata och där nära släktingar till den tilltänkta hunden. Avelsdata ger överlag mer information än vad Hunddata gör.
För att kunna kolla Avelsdata krävs inloggning men det är helt gratis och det går snabbt att registrera sig. När man registrerat sig och loggat in gör man följande:

1. I vänstra spalten klickar man på Hundar och sedan på Sök/välj hundar. Då dyker det upp ett popup-fönster.

2. Välj ras i listan vid Ras och skriv sedan in hundens reg.nr ELLER stamtavlenamn. Kön och födelseår behöver inte fyllas i. Klicka på sök. Då får man upp hundens stamtavla. Där kan man direkt se om en hunden är avelsspärrad.

3. För att se om något av syskonen är avelsspärrat klickar man på Kull/helsyskon i listan till vänster. Då får man upp en lista på hela kullen med information.

Eddies avelsspärr skickade jag in i torsdags tillsammans med ändring av ägaruppgifter då jag hade mina dolda. Idag gick spärren igenom och ägaruppgifterna är nu synliga så att jag kan bli kontaktad om någon har några funderingar över hans spärr. Det kändes rätt sorgligt att se spärren sådär svart på vitt. Verkligheten kom liksom ikapp. Det är svårt att förtränga eller låta bli och tänka på att han är sjuk men ändå är det kanske just det man har lyckats göra trots allt, för nu när jag såg spärren så blev det plötsligt så påtagligt. Men jag ångrar mig såklart inte. 
Så här ser det ut när man sökt fram hans stamtavla på Avelsdata. Jag har blurrat alla uppgifter för att inte hänga ut någon. Uppfödaren är ju faktiskt inte orsak till hans sjukdomar och ska inte på något sätt skuldbeläggas eller outas. Det vill jag verkligen poängtera att jag inte klandrar henne på något sätt.
Pilarna jag ritat dit visar var avelsspärren syns.

Klickar man på det lilla stopptecknet får man upp ett popup-fönster med följande info. Det är därför viktigt att man ser till att ha öppna ägaruppgifter så att man kan bli kontaktad.

Klickar man på Kull/helsyskon i listan till vänster får man upp följande där den med det röda stopptecknet i just detta fallet är Eddie.

Kanske inte det bästa eller smidigaste sättet att regga en sjuk hund på men i många fall det enda och absolut bättre än att det inte syns något alls att något är fel med den linjen.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar