söndag 27 september 2015

Vi skulle ju inte tävla något mer i år hade jag bestämt, men så såg jag att det skulle vara en tävling förra helgen och jag kunde inte låta bli att anmäla oss så det blev en tävling till.
Jag hade inga förhoppningar, tog det inte speciellt seriöst och åkte dit ganska oförberedd.
Blött i gräset var det också så jag räknade med att Dio inte skulle vilja sitta, vilja gå därifrån etc för han gillar inte blöta underlag.
Men tävlingen gick över förväntan trots att han sniffade en massa och stannade upp och tittade på både domare, andra hundar och allt annat runt omkring. Men överlag var han mer fokuserad än vad han varit under hela året.
Så vi lyckades skrapa ihop 82 poäng. Det räckte inte till någon pallplats men till en 6:e plats.
Det är jag nöjd med med tanke på hur otroligt usel den här säsongen har varit så det kändes bra att sluta säsongen med ett hyfsat bra resultat för nu blir det i alla fall inga fler tävlingar i år.

Nu är det dags att ta en paus så får jag se om vi vågar starta i fortsättningsklass till våren.
Kruxet är bara att vi måste träna på att gå bana utan koppel bland andra hundar men jag har ingenstans att träna på det.
Att träna med lös hund på brukshundsklubben är allt annat än poppis och en medlem har precis gått ut med förhållningsregler om att inte ha hunden lös om man inte har så pass kontroll att den inte springer fram till andra hundar.
Suck! säger jag bara. Hur sjutton ska man lyckas lära hunden att inte springa fram till andra om man inte kan träna på det?
Jag vet inte hur jag ska lösa det. Det får väl förmodligen bli så att vi får chansa på tävling när jag inte har några träningsmöjligheter.
Önskar det fanns en klubb i närheten som tog emot en med öppna armar och accepterade att ens hund inte är perfekt och att man vore välkommen ändå att träna på de öppna träningarna,
Skyltarna kan vi ju träna på egen hand men det blir svårt att träna störning på egen hand. Agility skulle jag vilja träna också så att vi kan börja tävla men det går ju inte heller att träna själv och att träna det på klubben känns inte heller som något alternativ då man inte känner sig speciellt välkommen. De som tränar agility har också en attityd som jag har svårt för så jag vill helst träna agility där på egen hand när ingen annan är där men det är svårt att hitta en tid då ingen annan är där.
Jag tänker därför inte förnya mitt medlemskap i klubben, i alla fall inte nu under vintern delvis p.g.a. att det är så hiskeligt dyrt. Jag får se till våren hur jag gör. Ev. förnyar jag det då och så blir jag stödmedlem på klubben hemma så att jag kan träna där under sommaren. Kan nästan slå vad om att man kommer att vara mer välkommen där. Folk där hemma är mer öppna och mer benägna att välkomna och hjälpa folk så jag ska nog i alla fall testa att träna där, om jag har tid och möjlighet de få veckor jag är hemma.

Oavsett får det bli nya tag till våren, sommaren. Vi SKA fan i mig komma vidare på ett eller annat sätt.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tråkigt med den attityden. Är så glad över mina hundträffar här på stadslantgården intill mig. Melvin sprang ju ofta runt helt galen när han fick överslag men till skillnad från William som sprang med sig själv så sprang Melvin fram till andra hundar som såklart sa ifrån. Men det var aldrig tal om att jag skulle koppla honom eller bli portad och ingen bet. Där på den kursen lärde sig Melvin så mycket. Som inkallning i grupp och springa agility lös trots andra uppbundna alldelles intill.

Linda sa...

Ja det är verkligen skittrist. Det är väl det en brukshundsklubb är till för, att kunna träna och få ordning på den mest bångstyriga hunden? Men inte den här brukshundsklubben inte. Här ska man kunna allt och vara proffs på allt från början. Blir så less! Man känner sig ju allt annat än välkommen

Linda sa...

Ja det är verkligen skittrist. Det är väl det en brukshundsklubb är till för, att kunna träna och få ordning på den mest bångstyriga hunden? Men inte den här brukshundsklubben inte. Här ska man kunna allt och vara proffs på allt från början. Blir så less! Man känner sig ju allt annat än välkommen

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar